luni, 15 februarie 2010

Bansko


Am plecat la 7 dimineata din Constanta cu ganduri mari ce zburau spre Bansko, infruntand uraganul dezlantuit in camp deschis (luptand cu un cod galben spre portocaliu care a blocat sudul tarii) si avand in portbagaj saci de dormit si multa mancare ( daca mama natura s-ar fi gandit sa ne opreasca din drum, puteam sa petrecem "relaxati" printre nameti) . Greul cel mare a fost in tara pana la Vama Veche, bulgarii au avut grija ca drumurile sa fie ok, iar temperaturile pozitive au topit stratul imens ce s-a depus pe autostrada Stara Zagora-Sofia.
Treaseul ales: Constanta-Vama Veche-Varna-Burgas-Stara Zagora-Plovdiv-Velingrad-Bansko: 750 km.
Dupa 16 ore de condus am avut ceva probleme cu cazarea, o ora ne-a luat sa ne dam seama cum sa ajungem la apartamantele SNOWPLOUGH, aflate la 20 de minute de mers pe jos de partie, in partea dreapta a raului Glazne.
Fratilor, sunt la 50 de ani lumina de noi, te uiti la ce au bulgarii, ce au facut in statiunea aia si iti vine sa injuri tot ce inseamna "partii" si toti administratorii de "domenii schiabile" din tara asta.

Sa incepem cu ceva informatii:
Statiunea au pus-o jos, la 900 de m altitudine, dar domeniul schiabil l-au urcat intre 1600 de m si 2600 de m. Trei sau patru partii coboara de la 1467 de m ( punct intermediar pentru gondola) spre statiunea Bansko, restul sunt cocotate acolo unde trebuie. Toate partiile au zapada artficiala, nu au pietre, sunt balizate si marcate corespunzator. Tot domeniul schiabil e, sigur o sa sune ciudat dar simt nevoia sa scriu: domeniu schiabil. Bansko arata a statiune, noi nu avem ceva care aduce a statiune, toate arata ca niste cotete colorate ( in frunte cu litoralul si Valea Prahovei). In Romania, noi NU AVEM DOMENIU SCHIABIL. NU AVEM PARTII! Simt o imensa bataie de joc cand ma dau pe Valea Prahovei, la care se adauga o atitudine de bisnitari din partea angajatilor lui Sarbu, Copos si a parvenitului din Busteni ( i-am uitat numele dar nu ma intereseaza). Trebuie sa-l adaug in aceeasi cocina pe primarul din Sinaia, nu pot sa uit imaginile date de Antena 3 cand el se lauda ca in urbea lui natala turistii se bucura de aceleasi conditii de schi ca in Austria.


Potential avem, dar nu exista vointa, la bulgari potential e si s-au facut investitii serioase. E plin de englezi, greci, suedezi, unguri, sarbi si romani. In fiecare dimineata, in parcarea din fata gondolei, printre numerele de Bucuresti se strecura la prima ora si un numar de Constanta.
Gasca:
  • Diana

  • Cristina

  • Florin

  • Si eu

Ne-au placut partiile aflate sus in golul alpin, cele doua rosii care duceau la 2600 cu ultimul telescaun si cele doua albastre, aflate la aceeasi altitudine ( ca sa urci la ele trebuia sa te lupti cu un teleschi de tip T):

Incalzirea o faceam pe rosia 4, o rosie care la intrare era cam neagra, cu portiuni excelente pentru a exersa tehnica carving ( bine, nu le am cu carvingul si mi se pare o tehnica inutila pentru schiorii de rand, dar incercam si eu acolo ceva):


Diana in actiune:



Si eu:




La pranz partiile se stricau si ajungeau pline de damburi. Nu zic ca nu-mi place sa ma dau la vale prin cofrage de oua ( ca asta fac in Romania cand ma duc in "statiuni"), tehnica de a schia galmele de zapada o consider mult mai practica decat carvingul dar stiam ca imi nenoroceam genunchii daca schiam pana inchideau instalatiile. Chaling valog 1 se prezenta excelent si dupa ora 13, putini coborau pe aceasta partie cu adevarat neagra, un fel de fata mare a capului batuta cu racatracu' in V. Ne retrageam pe acel derdelus care avea la baza un telescaun asemanator cu instalatia din Busteni ( are un un mic acoperis de plastic care te protejeaza de ninsoare, ploaie sau vant):

Daca alegi sa cobori prin stanga, panta pare ceva mai serioasa, simti ca te dai pe carp, dar trebuie sa muncesti serios prin tocatura de zapada pulvar ( in cel mai fericit caz) sau prin placile de zapada inghetata care se formeaza de la zapada artificiala.

Balaureala:
In prima zi m-am intalnit cu Silvia si Catalin, care aveau 4 zile de schi in picioare si stiau foarte bine tot domeniul schiabil ( noi eram pierduti in spatiu, fara harta luam telescaunele la intamplare si coboram ce gaseam la vale). Catalin a luat-o glont pe marginea unei partii rosii, a facut stanga si s-a oprit brusc. S-a uitat in jos, a gasit o linie foarte interesanta, mi-a spus ca zapada pare ok si a coborat in doua, maxim trei viraje caldarea din imagine. Nu am stat pe ganduri, m-am luat dupa el si m-am bucurat de un pulvar de zile mari, la fiecare viraj zapada soptea elegant un sunet special, lasandu-ne in acele fractiuni de secunda bucuria de a pluti.

Pot sa zic ca a fost singura experienta off piste, de unul singur nu aveam ce cauta in aceste galeti. Restul le pot boteza "balaureli" printre placile de vant intalnite pe sub telescaunul 1 ( care incepea de langa partia Tomba):



Sau telescaunul 3 ( nu i-am retinut numele dar parca asa i se zice), se tine linia instalatiei:


Sau valcelul din stanga telescaunului ( semana foarte mult cu Papagalul din Sinaia):

Cei din telescaun te incurajau cand te vedeau boschetarind printre braduti sau jnepeni, te indemnau sa o dai tare la vale si le urmam exemplul (mi-a placut atmosfera, la noi daca te dai pe sub telescaunul din Predeal toti fitosii cu schiuri race fac misto de tine):

Bulgarii sunt inebuniti dupa schi in afara partiilor, daca alegi la intamplare 5 perechi de schiuri una sigur are peste 100 la mijloc. Bulgarii nu stau pe ganduri, la prima ora daca prind pulvar il toaca fara mila. Dupa orele de schi, copilasii de 9 sau 10 ani erau trimisi in mijlocul actiunii, coborau cu antrenorii lor fara pic de frica. Sunt curios cum or sa schieze la varsta mea daca unii tanci se duceau glont la vale prin pulvar neatins:

Nota zece pentru Cristina si Florin, ajutati de instructor au "prins" in 4 zile ( ei avand zero experienta) cat am invatat in 5 ani in Romania cu schiurile vechi de 195 si 52 de mm la mijloc ( late cat cureaua de la pantaloni):

Bansko ne-a impresionat, am plecat acasa cu un zambet imens si o promisiune simpla: la anu o sa revenim!
Si sa nu uit de Diana care a schiat cot la cot cu mine de dimineata pana seara. A invatat mult, acu are control bun, ne-a marturisit ca iubeste cu adevarat acest sport si mi-a promis ca in doi ani o sa schieze mult mai frumos ca mine. De ce nu, daca vrea cu adevarat sigur o sa reuseasca.

10 comentarii:

  1. stie cineva cum pot sa merg din constanta la bansko by bus?

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu cred ca ar fi,dar Bucuresti Sofia sigur gasesti. De la Sofia sunt microbuze pana la Bansko. Daca esti din Constanta merita sa te duci la Bansko si sa nu arunci banii pe fereastra pe chistocurile din Romania.

    RăspundețiȘtergere
  3. multumesc pt informatii.stii cate ore sunt pana sofia din bucurest?

    RăspundețiȘtergere
  4. intre 5 si 6 ore. Daca soferul baga viteza posibil sub 5 ore. Noi am plecat Constanta spre Bansko si la intoarcere am facut 10 ore, 750 de km. Toate drumurile europene evita orasele mari mai putin orasul Varna. Drumurile sunt excelente daca le compari cu ce avem noi. Si ei au autostrazi, nu am vazut gropi ci am dat de un asfalt impecabil

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut,

    Stie cineva daca se merita Bansko in Octombrie? Vreau relaxare si ceva drumetii. Oare e o destinatie buna?

    RăspundețiȘtergere
  6. Salut,vad ca nu s-a mai discutat aici de multa vreme dar daca vezi mesajul poate ca imi poti spune cum e la Snowplough.Am facut rezervare prin booking.com pentru luna ianuarie 2011.Poate poti sa-mi dai vreun sfat.Multumesc.Mail:florin_pnt@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  7. transport Bucuresti-Bansko 60 euro dus/intors. Detalii pe mail la straff17@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere